HUMAN RELIABILITY ASSSESSMENT & ANALISYS

Training Syllabus:
HUMAN RELIABILITY ASSSESSMENT & ANALISYS

PENDAHULUAN:
Banyaknya kecelakaan yang terjadi, baik kecelakan kerja maupun kecelakaan transportasi, Human error seringkali dinyatakan sebagai faktor utama penyebab terjadinya kecelakaan tersebut. Bagi masyarakat awam, berita-berita tentang kecelakaan kerja/ transportasi dengan human error sebagai penyebabnya sering diartikan sebagai kesalahan manusia operator sistem (atau supir, masinis, pilot, dsb). Persepsi ini sebenarnya kurang tepat, mengingat banyak faktor dan aspek lain yang dapat secara langsung maupun tidak mendorong seorang operator melakukan tindakan yang tidak tepat. Pentingnya pemahaman dan kajian yang mendalam atas human error di bidang transportasi dapat dipahami bila menilik besarnya kontribusi human error atas berbagai kejadian kecelakaan. Park (1997) Di dunia militer, 40 – 60% aspek manusia berkontribusi pada kesalahan sistem persenjataan dan pelayaran. Angka ini sekitar 60% untuk penerbangan militer. Di dunia penerbangan pada umumnya, misalnya, sebuah estimasi (Shappell dan Wiegmann, 1999) menyebutkan bahwa sekitar 70 – 80% penyebab kecelakaan adalah human error. Untuk sistem-sistem pada umumnya, 20 – 80% kegagalan terkait dengan human error. Sisanya adalah karena keausan peralatan/ mesin, aspek lingkungan, dll. Jumlah kecelakaan yang cenderung tinggi dan besarnya dampak yang ditimbulkan menyebabkan perlunya pemahaman tentang sumber terjadinya kecelakaan kerja/ transportasi, terutama yang berkaitan dengan aspek human error.

TUJUAN:
• Analisis dari investigasi diharapkan mengarah kepada sumber kecelakaan yang lebih akurat,
• Dapat menetapkan strategi intervensi yang tepat dalam usaha meminimasi terjadinya kecelakaan atau meminimasi dampak yang terjadi akibat kecelakaan.

TRAINING MATERIAL OUTLINE:
PART I UNDERSTANDING HUMAN ERROR
1. To err is human
1.1 Defining human error
1.2 Random and systemic errors
2. Errors in practice
2.1 Genotypes and phenotypes
2.2 The skill, rule and knowledge taxonomy
2.3 The generic error modelling system taxonomy
3. Latent errors and violations
3.1 Latent and active errors
3.2 Violations
4. Human reliability analysis
4.1 Measuring human reliability
4.2 Human reliability methods
4.3 Task decomposition
4.4 Error identification
5. Conclusions
5.1 Human error and blame
5.2 Understanding human error
5.3 Human error in industry

PART II HUMAN RELIABILITY ASSESSMENT: THEORY AND PRACTICE
1. Plant Safety and Risk
1.1. PSA Logic Structure—Event Trees and Fault Trees
1.2. Human Error Categories
1.3. Human Error Types in PRAs
1.4. Dependence Between Various Human Actions
1.5. Organization of HRA Studies
1.6. Human Reliability Analysis Process
2. HRA Principles and Concepts
2.1. Human Reliability Considerations
2.2. Accident Progression and HRA Pathways
2.3. PRA/HRA Organization
2.4. Requirements for HRA Experts
3. Review of Current HRA Models and Methods
3.1. HRA Models: Characterization
3.2. Descriptions: Models within Three Groups
4. HRA Tools and Methods
4.1. Human Reliability Aspects: Dependencies
4.2. Errors of Commission and Omission
4.3. Expert Judgment Methods
5. Human Reliability Assessment Methods

PART III THE NATURE OF ERROR
1. Case Study
2. What is an “Error”?
2.1. Person-Based Approach
2.2. System-Based Approach
3. How Can Errors Be Classified?
3.1. Execution Failure vs Planning Failure
3.2. Errors in Problem-solving
3.3. Errors vs Violations
4. The Nature of Error
5. Errors in Teamwork
6. The Dynamics of Accident Causation

PART IV HUMAN FACTORS .
1. Human Factors Objectives, Disciplines Contributing to Human Factors, and Human and Machine Characteristics
2. General Human Behaviors and Human Sensory Capabilities
3. Useful Human Factors-related Formulas
4. Human Factors Considerations in the System Design and Their Advantages
5. Human Factors Data Collection Sources, Data Documents, and Selective Data
6. Useful Human Factors Guidelines for System Design

PART V ORGANIZATIONS AND HUMAN ERROR
1. Case Study
2. Organizations as Systems: Different Perspectives
3. Organizations, Human Error, and Reliability
3.1. Human Factors Engineering Approach
3.2. Normal Accident Theory
3.3. High Reliability Theory
4. Organizational Sources of Error
4.1. Key Systems Issues for Addressing Error and Safety in Acute Medical Care
4.2. Structures and Processes
4.3. Medical Equipment-Related Incidents
4.4. Human Resource Management

WHO SHOULD ATTEND THIS TRAINING?:
Health & Safety Manager Staff, Accident Investigator and or everyone who want to know more on this topic

VENUE : Kagum Group Hotel Bandung (Golden Flower, Banana Inn, Serela, Gino Feruci), Amaroossa Hotel, Noor Hotel, Grand Setiabudi Hotel, dll

TRAINING DURATION : 4 days

TRAINING TIME :

Januari 2024Februari 2024Maret 2024April 2024
2 – 5 Januari 20245 – 8 Februari 20244 – 7 Maret 20241 – 4 April 2024
8 – 11 Januari 202412 – 15 Februari 202412 – 15 Maret 202422 – 25 April 2024
15 – 18 Januari 202419 – 22 Februari 202418 – 21 Maret 202429 April – 2 Mei 2024
22 – 25 Januari 202426 – 29 Februari 202425 – 28 Maret 2024
29 Jan – 1 Feb 2024
Mei 2024Juni 2024Juli 2024Agustus 2024
6 – 9 Mei 20243 – 6 Juni 20241 – 4 Juli 20245 – 8 Agustus 2024
13 – 16 Mei 202410 – 13 Juni 20248 – 11 Juli 202412 – 15 Agustus 2024
20 – 23 Mei 202419 – 22 Juni 202415 – 18 Juli 202419 – 22 Agustus 2024
27 – 30 Mei 202424 – 27 Juni 202422 – 25 Juli 202426 – 29 Agustus 2024
29 Juli – 1 Agus 2024
September 2024Oktober 2024November 2024Desember 2024
2 – 5 September 20241 – 4 Oktober 20244 – 7 November 20242 – 5 Desember 2024
9 – 12 September 20247 – 10 Oktober 202411 – 14 November 20249 – 12 Desember 2024
16 – 19 September 202414 – 17 Oktober 202418 – 21 November 202416 – 19 Desember 2024
23 – 26 September 202421 – 24 Oktober 202425 – 28 November 2024
28 – 31 Oktober 2024

INVESTMENT PRICE/PERSON :
1. Rp 8.500.000/person (full fare) or
2. Rp 8.250.000/person (early bird, payment 1 week before training) or
3. Rp 7.950.000/person (if there are 3 or more participants from the same company)

FACILITIES FOR PARTICIPANTS :
1. Training Module
2. Flash Disk contains training material
3. Certificate
4. Stationeries: NoteBook and Ballpoint
5. T-Shirt
6. Backpack
7. Training Photo
8. Training room with full AC facilities and multimedia
9. Lunch and twice coffeebreak everyday of training
10. Qualified instructor